وسریا بهترین و جدیدترین مطالب و اخبار فارسی

آوَخ

آخرین مطالب آوَخ به صورت خودکار دریافت و با درج لینک مستقیم منبع آن نمایش داده شده است. در صورتیکه مطالب نمایش داده شده دارای مطالب نا مناسب بوده و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



مداقه ای در باب «نظر هر. محترم است»، در گفت و گو با یک بلاگر محترم

درخواست حذف اطلاعات
فکر میکنم درباره ی معنای این عبارت که «نظر هر شخص محترم است»، هنوز تصور دقیق و روشنی نداریم و آن را گاهی حمل بر نسبی گرایی و صحیح بودن همه ی نظرها میکنیم و گاهی نیز آن را به معنای تایید فحوای نظر هر فردی میدانیم (تاییدی عملی و اخلاقی آن شخص). اصلا احترام به یک نظر، به عنوان اصلی اخلاقی متضمن این موارد نیست و نمی تواند باشد. قدری از این ابهام هم ناشی از این است که تعبیر فارسی، دارای گونه ای از آرایه ی ادبی مَجاز است. در فارسی میگوییم که «من به پدر و مادرم احترام میگذارم» و مقصودمان از این عبارت، کم.ش رفتاری واضح و معین است در نسبت با خانواده، مثلا قدردانی ی ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/24/مداقه-ای-در-باب-نظر-هرکس-محترم-است-،-در-گفت-و-گو-با-یک-بلاگر-محترم




.... being in touch

درخواست حذف اطلاعات
از میان همه ی موجودات، شاید آدمی تنها موجودی باشد که میتواند از توانایی های خود، از آنچه که میتواند انجام دهد، جدا شود. هنگام برنامه ریزی برای انسان ها، یا حتا، هنگام برنامه ریزی برای خود، درست همین مساله ست که بلای جان برنامه ریز و مجری آن برنامه خواهد شد. من نه تنها میتوانم کاری را با انتخاب خود انجام ندهم، بلکه حتا وقتی مشغول انجام آن هستم نیز، کماکان میتوانم فرسنگ ها از آن فاصله گرفته باشم. می توانم مشغول خواندن کتاب درسی باشم، اما «دل به آن ندهم»، میتوانم مسافتی را پیاده روی کنم، اما از ابتدا تا انتهای آن «غر بزنم»، حتا میتوانم کاری را به سرانجام... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/23/Being-in-touch




خط سی ام: درب تنگ

درخواست حذف اطلاعات
از در تنگ وارد شوید زیرا دری که بزرگ و راهی که وسیع است به هلاکت منتهی می شود و .انیکه این راه را می پیمایند بسیارند. اما دری که به حیات منتهی می شود تنگ و راهش دشوار است و یابندگان آن هم کم هستند.  (طریق حیات – انجیل متی باب 7 آیه 13 و 14) ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/22/خط-سی-ام-درب-تنگ




خط بیست و نهم: از گوشه ای برون آی، ای کوکب هدایت

درخواست حذف اطلاعات
در ازدحام آشفتگی ها و سرگیجه ها، کاری از دست آدم ساخته نیست، مگر تن سپردن به امواج احوال گذرا. به هزار حسن و دانش هم آراسته باشی، باز محکومی که دست و پا بزنی، فریاد بزنی و مثل عامی ترین و عادی ترین آدمیان، اقرار به ناتوانی .ی. اقرار سختی ست، اما لازم است، لازم است اگر که میخواهی در گرداب سرگیجه ها، سراب دانسته ها و داشته هایت تو را نفریبند. دانسته و داشته هایی که به کاری نمی آیند مگر ریشخند .ت، داغ حسرت به دل گذاشتنت. دریا که طوفانی شود و قصدجانت کند، اگر هیچ نداشته باشی که به دریا میزنی و بی پروا شنا می کنی، اما اگر طرف ها بسته باشی، محکومی که حسرت بخوری، ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/21/خط-بیست-و-نهم-از-گوشه-ای-برون-آی،-ای-کوکب-هدایت




خط بیست و هفتم: در ستایش جهل

درخواست حذف اطلاعات
گفت: ببین مساله خیلی ساده ست، یک مگس رو فرض کن که از بد حادثه توی بطری شیشه ای گرفتار شده. آنجا هم هوا هست، هم میتواند به هر سو که دلش خواست پرواز کند و هر جا را هم که خواست می تواند ببیند. اما فقط یک محدودیت کوچک دارد، از حد بیشتر که پرواز کند بامبی به دیواره ی سخت نامرئی برخورد میکند. لابد اول ضربه را به حساب اشیایی میگذارد که به چشم میبیند، «همه اش تقصیر آن شیرینی روی میز است که تا به طرفش پرواز .، اینطور از خج.م در آمد!». بعد کم کم میبند که علاوه بر آن شیرینی، میوه ها، بشقاب ها، حتا آن لیوان خالی و صندلی بی سرنشین هم اردنگی نثارش می کنند. حالا پیش خود فکر م ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/17/خط-بیست-و-هفتم-در-ستایش-جهل




خط بیست و هشتم: تقدیم به بط. مقدسم

درخواست حذف اطلاعات
ربطش را نمی دانم، ولی همیشه یک ربطی وجود داشته، بین سن آدم ها و احوال شان. قدیم تر فکر می. که بط.، ناممکن ترین اتفاق جهان باشد. آ. چطور میشود که درون آدم پر از هوس و آرزو و نیاز باشد، اما یک گوشه لم دهد و هیچ نکند، و حتا به هیچ چیز فکر نکند. فکر هر آینده و احوالی را برای خودم می. جز این، فکر نبرد، فکر ش.ت، فکر پیروزی، فکر درد، فکر عذاب، حتا فکر مرگ؛ اما ملال نه. همیشه میدیدم که آدم ها در سنین خاصی، ملولند و عاطل و باطل. میگفتم که چه قدر بی همت و لابد مریضند. می گفتم که گیرم .ی آدم را بازی ندهد، آ.ش خود آدم میتواند که دست روی زانوی خود بگذارد و بلند شود و تکانی بخور ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/18/خط-بیست-و-هشتم-تقدیم-به-بطالت-مقدسم




خط بیست و هفتم: در ستایش جهل

درخواست حذف اطلاعات
گفت: ببین مساله خیلی ساده ست، یک مگس رو فرض کن که از بد حادثه توی بطری شیشه ای گرفتار شده. آنجا هم هوا هست، هم میتواند به هر سو که دلش خواست پرواز کند و هر جا را هم که خواست می تواند ببیند. اما فقط یک محدودیت کوچک دارد، از حد بیشتر که پرواز مند بامبی به دیواره ی سخت نامرئی برخورد میکند. لابد اول ضربه را به حساب اشیایی میگذارد که به چشم میبیند، «همه اش تقصیر آن شیرینی روی میز است که تا به طرفش پرواز .، اینطور از خج.م در آمد!». بعد کم کم میبند که علاوه بر آن شیرینی، میوه ها، بشقاب ها، حتا آن لیوان خالی و صندلی بی سرنشین هم اردنگی نثارش می کنند. حالا پیش خود فکر م ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/17/خط-بیست-و-هفتم-در-ستایش-جهل




خط بیست و چهارم: در آستانه

درخواست حذف اطلاعات
باید اِستاد و فرود آمد بر آستانِ دری که کوبه ندارد، چرا که اگر به‌گاه آمده‌باشی دربان به انتظارِ توست و اگر بی‌گاه به درکوفتن‌ات پاسخی نمی‌آید.   کوتاه است در، پس آن به که فروتن باشی. آیینه‌یی نیک‌پرداخته توانی بود آنجا تا آراستگی را پیش از درآمدن در خود نظری کنی هرچند که غلغله‌ی آن سوی در زاده‌ی توهمِ توست نه انبوهی‌ِ مهمانان، که آنجا تو را .ی به انتظار نیست. که آنجا . شاید، اما جُنبنده‌یی در کار نیست: نه ارواح و نه اشباح و نه قدیسانِ کافورینه به کف نه عفریتانِ آتشین‌.سر به مشت نه .ِ بُهتان‌خورده با کلاهِ بوقیِ منگوله‌دارش نه ملغ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/13/خط-بیست-و-چهارم-در-آستانه




خط بیست و پنجم: برای حیاط خالی دانشکده ی علوم، و عهد و اوقات آن+موزیک

درخواست حذف اطلاعات
1) تازه نتایج کنکور آمده بود. کنکور دادن توی شلوغی های سال 88، آن هم از آدم سر به هوایی مثل من، نتیجه ی بهتری هم نمی داد. خانه اما غمگین بود. غمی که نمی شد به خوبی من. رو تشخیص داد، حال و روز در هم و برهم شهر و دادگاه های اعتراف نمایشی، یا رتبه ی نه چندان درخشان من. مشاور کنکورم که به اندازه ی تمام نفرت عمرم از او کینه به دل داشتم، جلسات راهنمایی انتخاب رشته ب.ا کرده بود. به خاطر حال بد خانه و روحیه ی همیشه محافظه کارم، با اصرارشان برای شرکت در این جلسات، مخالفتی ن.. آدرس اما پیچ در پیچ بود، خیابان شریعتی، اطراف سید خندان و جلفا. مجبور شدیم ماشین را دور تر، حدود ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/14/خط-بیست-و-پنجم-برای-حیاط-خالی-دانشکده-ی-علوم،-و-عهد-و-اوقات-آن




خط بیست و ششم: کار، تن پروری و بیهودگی

درخواست حذف اطلاعات
1) فکر می کنیم که کار . چیزی ست در مقابل بی کاری یا تن پروری. افراد را با این عینک می نگریم که او یا در جایی مشغول به کاری ست یا ناتوان است و سربار و بیهوده. عموما لحظه ی آغاز یک کار را مترادف با یک تصمیم می دانیم، پس بی کاری را به بی تصمیم بودن و بی تصمیم بودن را به سست اراده بودن منسوب می کنیم. تصور می کنیم که آدم ها ابتدا به .ن، کاری بلد نیستند و برای ورود به هر کاری باید آموخته شوند، پس برای گریز از مهلکه ی بی کاری، تن به سال های متمادی آموختن می دهیم. روزی نیست که با این مفروضات، و شابلون این مفاهیم، تصویر خود و اطرافیان خود را نسنجیم و عجب آنکه، روزی نیست ک ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/16/خط-بیست-و-ششم-کار،-تن-پروری-و-بیهودگی




خط بیست و پنجم: برای حیاط خالی دانشکده ی علوم، و عهد و اوقات آن

درخواست حذف اطلاعات
1) تازه نتایج کنکور آمده بود. کنکور دادن توی شلوغی های سال 88، آن هم از آدم سر به هوایی مثل من، نتیجه ی بهتری هم نمی داد. خانه اما غمگین بود. غمی که نمی شد به خوبی من. رو تشخیص داد، حال و روز در هم و برهم شهر و دادگاه های اعتراف نمایشی، یا رتبه ی نه چندان درخشان من. مشاور کنکورم که به اندازه ی تمام نفرت عمرم از او کینه به دل داشتم، جلسات راهنمایی انتخاب رشته ب.ا کرده بود. به خاطر حال بد خانه و روحیه ی همیشه محافظه کارم، با اصرارشان برای شرکت در این جلسات، مخالفتی ن.. آدرس اما پیچ در پیچ بود، خیابان شریعتی، اطراف سید خندان و جلفا. مجبور شدیم ماشین را دور تر، حدود ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/14/خط-بیست-و-پنجم-برای-حیاط-خالی-دانشکده-ی-علوم،-و-عهد-و-اوقات-آن




خط بیست و چهارم: در آستانه

درخواست حذف اطلاعات
باید اِستاد و فرود آمد بر آستانِ دری که کوبه ندارد، چرا که اگر به‌گاه آمده‌باشی دربان به انتظارِ توست و اگر بی‌گاه به درکوفتن‌ات پاسخی نمی‌آید.   کوتاه است در، پس آن به که فروتن باشی. آیینه‌یی نیک‌پرداخته توانی بود آنجا تا آراستگی را پیش از درآمدن در خود نظری کنی هرچند که غلغله‌ی آن سوی در زاده‌ی توهمِ توست نه انبوهی‌ِ مهمانان، که آنجا تو را .ی به انتظار نیست. که آنجا . شاید، اما جُنبنده‌یی در کار نیست: نه ارواح و نه اشباح و نه قدیسانِ کافورینه به کف نه عفریتانِ آتشین‌.سر به مشت نه .ِ بُهتان‌خورده با کلاهِ بوقیِ منگوله‌دارش نه ملغ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/13/خط-بیست-و-چهارم-در-آستانه




خط بیست و دوم: ملاحظاتی درباره ی واقع گرایی

درخواست حذف اطلاعات
۱) عموما به این دعوت می شویم که واقع بین باشیم، به این که بر اساس تصاویر و پندارهای ذهنی تصمیم نگیریم و روی زمین گام برداریم. این دعوت، دعوت بدی نیست، اما به هیچ وجه نیز واقع بینانه نیست. واقعیت یا امر واقع، نه یک امر ثابت و معین و مطلق است که آن بیرون و خارج از افکار ما، منتظر کشف شدن از سوی ما باشد و نه افکار و اذهان ما، امور غیر واقعی و بی بهره از هستی و فعلیتند. ما در سیاله ی پر تلاطم و نسبی ای غوطه وریم که حتا هر کوشش مان برای دست یازی و تثبیت آن، آن را مبهم تر و دور تر از ما میکند و در چنین زمینی، صرف توصیه به پایبندی به واقعیت و واقع بینی، به این می ماند ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/04/خط-بیست-و-دوم-ملاحظاتی-درباره-ی-تناهی-و-واقعیت




خط بیست و سوم: تمنای وصال و رنج راه

درخواست حذف اطلاعات
1) در ادبیات ما معنایی هست که به تواتر با آن رویارو شده ایم: شوق وصال، درد هجران، کندن بیستون به عشق معشوق، رنج راه و سلوک پر صعوبت برای نیل به مطلوب. شاید کمتر مضمونی در ادبیات ما -که بن فرهنگ و شیوه ی بودن ما در جهان تاریخی مان است- به چنین وسعت و بسامدی پیدا شود. از دیگر سو، همین مضمون در نگاه حکمی و عرفانی ما نیز مکرر شده، از لحاظ معبود همچون معشوق ازلی تا سلسله مراتبی چون شریعت و طریقت و حقیقت. اما این تواتر و آشنایی می تواند معنای این مضامین را نیز بر ما هویدا کند؟ 2) این معانی چندان هم از حقیقت زیست هر روزه ی ما دور نیستند، به خلاف مفاهیمی چون جوهر و ع ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/05/خط-بیست-و-سوم-تمنای-وصال-و-رنج-راه




خط بیست و دوم: ملاحضاتی درباره ی واقع گرایی

درخواست حذف اطلاعات
۱) عموما به این دعوت می شویم که واقع بین باشیم، به این که بر اساس تصاویر و پندارهای ذهنی تصمیم نگیریم و روی زمین گام برداریم. این دعوت، دعوت بدی نیست، اما به هیچ وجه نیز واقع بینانه نیست. واقعیت یا امر واقع، نه یک امر ثابت و معین و مطلق است که آن بیرون و خارج از افکار ما، منتظر کشف شدن از سوی ما باشد و نه افکار و اذهان ما، امور غیر واقعی و بی بهره از هستی و فعلیتند. ما در سیاله ی پر تلاطم و نسبی ای غوطه وریم که حتا هر کوشش مان برای دست یازی و تثبیت آن، آن را مبهم تر و دور تر از ما میکند و در چنین زمینی، صرف توصیه به پایبندی به واقعیت و واقع بینی، به این می ماند ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/04/خط-بیست-و-دوم-ملاحضاتی-درباره-ی-تناهی-و-واقعیت




خط بیست و یکم: وان گه برون رستی از نیستی و هستی

درخواست حذف اطلاعات
ای دل مباش یک دم خالی ز عشق و مستی  /  وان گه برو که رستی از نیستی و هستی گر جان به تن ببینی مشغول کار او شو  / هر قبله‌ای که بینی بهتر ز خودپرستی با ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش  /  بیماری اندر این ره بهتر ز تندرستی در مذهب طریقت خامی نشان کفر است  /  آری طریق .ت چالاکی است و چستی تا فضل و عقل بینی بی‌معرفت نشینی  /  یک نکته‌ات بگویم خود را مبین که رستی در آستان جانان از آسمان مین.  /  کز اوج سربلندی افتی به خاک پستی خار ار چه جان بکاهد گل عذر آن بخواهد  /  سهل است تلخی می در جنب ذوق مستی صوفی پیاله پیما حافظ قرابه پرهیز  /  ای کوته آستینان تا کی درازدس... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1396/01/03/خط-بیست-و-یکم-وان-گه-برون-رستی-از-نیستی-و-هستی




خط هجدهم: خوشبختی چیست؛ برای دوست نادیده م، پرهام

درخواست حذف اطلاعات
دوست عزیزم و فکورم پرهام، در پستی مرا با یک هدیه ی خوب به وجد آورد. هدیه ای گرچه در و به منابست بهار و نوروز، اما اساسا غیرمناسبتی و خاص: یک پرسش. برای .ی که نسبتی با فلسفه داشته باشد -ولو نسبتی در حد یک کارت دانشجویی بی اهمیت- هیچ چیز به اندازه ی این هدیه نمی تواند دلچسب و خاص باشد، خاصه که این پرسش نه پرسشی از سر کنجکاوی و .ب اطلاعات، بلکه از مرکزی ترین پرسش های هر .شه ای باشد: خوشبختی یعنی چه؟   برای پاسخ می توانم به انبان داده های نه چندان مهم خود رجوع کنم، مثلا از این بگویم که این پرسش، در مرکز هر نظام .شه ای ست که آدمی با آن سر و کار داشته، از ادیان بدوی ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1395/12/27/خط-هجدهم-خوشبختی-چیست-برای-دوست-نادیده-م،-پرهام




خط نوزدهم: پداگوژی فلسفه، مشتاقی و مهجوری

درخواست حذف اطلاعات
1) دانشجویی فلسفه، دشواری هایی دارد که هنوز برای ما شناخته شده نیست. به رغم آنکه سال هاست آموزش فلسفه ی مدرسی-کلاسیک در حوزه های علمیه ب.است و گروه فلسفه در دانشکده های علوم انسانی، از ابتدا حاضر بوده اند، اما بی تردید باید گفت که از پس صدرای .، سال هاست که این خاک، طعم حضور فیلسوفی را بر پهنه ی خود نچشیده ست. البته که عرصه از معلم و کارمند فلسفه، حاشیه نویس و روشنفکر، و حتا .انی که دردمندانه و به نحو مستمر کوششی برای .شیدن داشته اند، خالی نبوده و همین عقلانیت نیم بند و سامان رو به زوال را نیز، آنان حفظ کرده اند، اما حتا خود آنان نیز معترفند به تهی دستی تار ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1395/12/29/خط-نوزدهم-پداگوژی-فلسفه،-مشتاقی-و-مهجوری




خط بیستم: آنک ما، چنین است عودت عید

درخواست حذف اطلاعات
عید، آن است که باز میگردد. در لغت عرب، عید از عاد می آید، به معنای بازگشتن و رجعت مجدد. عید آن است که ما را عاد می کند و با عودتش، ما را نیز از نو به جای نخست باز میگرداند. اما عید بازگشت چیست؟ ما را به کدام سرآغاز می برد؟ روزها ست که معنای این راز بر انسان در کمون رفته و انسان را متحیر کرده، او را بر آن داشته که مناسباتی از این دست را به پای اعتباریات و قراردادهای فرهنگی بگذارد و رسوماتی را تکرار کند که معنایشان نیز چون معنای سرآغاز، در مستوری رفته است. سِر این اما همه سِر خاموش و فروبسته نیست، عید بازگشت جاودانه ی آنی ست که آن ماست، آن حیاتی که به جان زیست ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1395/12/30/خط-بیستم-آنک-ما،-چنین-است-عودت-عید




خط پانزدهم: در ستایش حاشیه یا hyper-p.ivity

درخواست حذف اطلاعات
1) یاد گرفته ایم که هر کاری غایت و مرکزی دارد و حاشیه ای. برای مان تکرار کرده اند که حاشیه ها را نباید جدی گرفت، باید اهم و فی الاهم کرد، باید فرصت محدود را .ج مسایل اصلی کرد و بازی را برد! اقتضای عقل این است آ.! اقتضای حزم، اقتضای احتیاط، شرط بردن در نبردها و رقابت ها، شرط رستگاری و بستن بار خود، همه در این است، در شاخت اصل از فرع و حاشیه از مرکز. 2) به حاشیه که بپردازی، در ابتدا میشوی .ی که از مرحله پرت افتاده، کم کم میشوی مزاحم، اضافی، پارازیت، سپس عنصر نامطلوب، پس تمام پلیس های موفقیت فعال می شوند، نصیحت گویان و سرزنش گران که حس. کلافه شدند، دیگر نوبت .انی ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://avakh.blog.ir/1395/12/24/خط-پانزدهم-در-ستایش-حاشیه-یا-Hyper-Passivity