وسریا بهترین و جدیدترین مطالب و اخبار فارسی

آفرینش

آخرین مطالب آفرینش به صورت خودکار دریافت و با درج لینک مستقیم منبع آن نمایش داده شده است. در صورتیکه مطالب نمایش داده شده دارای مطالب نا مناسب بوده و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



معرفی مفا. ادبیات و عرفان (. سیروس شمیسا)

درخواست حذف اطلاعات
سیروس شمیسا، در 29 فروردین 1327 در شهر رشت متولد شد. پس از اخذ دیپلم به . شیراز رفت و چند سالی پزشکی خواند. سپس تغییر رشته داد و در همان شیراز لیسانس ادبیات فارسی گرفت. در آنجا با مرحوم مسعود فرزاد محشور بود و در درس اساتید .یی– که در گروه زبان و ادبیات انگلیسی تدریس می‌.د– حاضر می‌شد. همچنین در مدرسۀ خان نزد حجت‌ال. آقای حسینی،جامع‌المقدمات و مقداری از سیوطی را خواند. ویراستار مؤسسه چاپ و انتشارات . تهران شد و در . آزاد ایران استخدام شد. پس از اخذ فوق لیسانس، به خدمت سربازی رفت و در ضمن خدمت، دورۀ  .ی ادبیات فارسی را هم خواند و در سال 1357  از رسالۀ خو... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/26/post-205/معرفی-مفاخر-ادبیات-و-عرفان-دکتر-سیروس-شمیسا-




اثری از احمد شاملو

درخواست حذف اطلاعات
احمد شاملو تو کجایی؟    در گستره‌ی بی‌مرزِ این جهان    تو کجایی؟    من در دورترین جای جهان ایستاده‌ام:    کنارِ تو.    تو کجایی؟    در گستره‌ی ناپاکِ این جهان    تو کجایی؟    من در پاک‌ترین مُقامِ جهان ایستاده‌ام:    بر سبزه‌شورِ این رودِ بزرگ که می‌سُراید    برای تو.#احمد_شاملو ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/24/post-203/اثری-از-احمد-شاملو




مروری بر واژه های کلاسیک ، مدرنیسم، پست مدرنیسم

درخواست حذف اطلاعات
   کلاسیک کلمه کلاسیک صفتی است که ریشه آن واژۀ لاتینی کلاسی. (cl.icus)، و به معنی درجه اول است. به تدریج این واژه برای سخن گفتن از نویسندگان درجه اول جامعه استفاده شد، یعنی .انی که نوشته‌های آنها در کلاس‌های درس تدریس می‌شد.وقتی این کلمه را به طور دقیق استعمال کنند و از آن اراده اصطلاح ادبی خاصی را نکرده باشند به معنی اثری است که به عنوان نمونه و مظهر کامل پذیرفته شده توسط همگان باشد و وقتی نویسندگان کلاسیک یا هنر کلاسیک گفته می‌شود، مقصود نویسندگان یا هنری است که تمام ادوار آنها را پسندیده و نمونه شناخته‌اند.درفرهنگ لغت، تعریف کلاسیک چنین... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/23/post-201/مروری-بر-واژه-های-کلاسیک-،-مدرنیسم،-پست-مدرنیسم




معرفی یک اثر ( امیل)

درخواست حذف اطلاعات
ژان- ژاک - روسوخلاصه ای از کتابآیا می دانید که مطمئن ترین راه برای بدبخت . فرزندتان چیست؟این است که او را عادت دهید هر چه می خواهد به زور بگیرد؛ زیرا هر قدر آرزوهایش آسان تر انجام گیرد خواست هایش زیادتر خواهد شد، دیر یا زود به علت نبود قدرت مجبور خواهید شد برخلاف میل خود خواهش های او را نادیده بگیرید. صدمه حاصل از این امتناع که کودک به آن عادت نکرده است، در قیاس با محرومیت از آنچه میل به دست آوردنش را دارد، به مراتب بیشتر است. بچۀ لوس و پر توقع اول عصایی را که در دست دارید، می خواهد؛ بعد ساعت تان را، سپس مرغی را که می پرد و ستاره هایی را که می درخشند.خلاصه ه... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/24/post-202/معرفی-یک-اثر-امیل-




اثری از حافظ در مدح علی (ع)

درخواست حذف اطلاعات
علی ولی الله -خط کوفیغزلی در مدح علی (ع)طالع اگر مدد دهد دامنش آورم به کفگر بکشم زهی طرب ور بکشد زهی شرف طرف کرم ز . نبست این دل پرامید من گر چه سخن همی‌برد قصه من به هر طرف از خم ابروی توام هیچ گشایشی نشدوه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف ابروی دوست کی شود دست کش خیال من . نزده‌ست از این کمان تیر مراد بر هدف چند به ناز پرورم مهر بتان سنگ دل یاد پدر نمی‌کنند این پسران ناخلف من به خیال زاهدی گوشه نشین و طرفه آنک مغبچه‌ای ز هر طرف می‌زندم به چنگ و دف بی‌خبرند زاهدان نقش بخوان و لا تقل مست ریاست محتسب باده بده و لا تخف صوفی شهر بین که چون لقمه شب ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/21/post-197/اثری-از-حافظ-در-مدح-علی-ع-




تاملی در باب مکاتب ادبی جهان ( سبک شناسی)

درخواست حذف اطلاعات
مکتب ادبی،به معنای مجموعهٔ سنت‌ها، هنجارها، .شه‌ها، نظریه‌ها و ویژگی‌هایی است که به دلایل اجتماعی، . یا فرهنگی در دوره‌ای خاص در ادبیات یک یا چند کشور نمود می‌یابد. این مجموعه معمولاً در آثار گروهی از صاحبان قلم رخ می‌نماید و سبب تمایز آنها در سبک از شاعران و نویسندگان دیگر می‌شوند. منتقدان، پژوهشگران، نویسندگان و شاعران برجسته و متبحر چنین مجموعه‌ای را می‌یابند و در قالب مشخصه‌های هر مکتب ارائه می‌دهند. هر مکتب با پیروانی که برای خود می‌یابد دوره‌ای ویژه – کوتاه یا بلند – را می‌پیماید و سپس بازمی‌ایستد. معمولاً پایه‌گذاران هر م... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/20/post-194/




اثری از حافظ در مدح علی (ع)

درخواست حذف اطلاعات
علی ولی الله -خط کوفیغزلی در مدح علی (ع)طالع اگر مدد دهد دامنش آورم به کفگر بکشم زهی طرب ور بکشد زهی شرف طرف کرم ز . نبست این دل پرامید من گر چه سخن همی‌برد قصه من به هر طرف از خم ابروی توام هیچ گشایشی نشدوه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف ابروی دوست کی شود دست کش خیال من . نزده‌ست از این کمان تیر مراد بر هدف چند به ناز پرورم مهر بتان سنگ دل یاد پدر نمی‌کنند این پسران ناخلف من به خیال زاهدی گوشه نشین و طرفه آنک مغبچه‌ای ز هر طرف می‌زندم به چنگ و دف بی‌خبرند زاهدان نقش بخوان و لا تقل مست ریاست محتسب باده بده و لا تخف صوفی شهر بین که چون لقمه شب ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/21/post-197/اثری-از-حافظ-در-مدح-علی-ع-




تاملی در باب مکاتب ادبی جهان ( سبک شناسی)

درخواست حذف اطلاعات
مکتب ادبی،به معنای مجموعهٔ سنت‌ها، هنجارها، .شه‌ها، نظریه‌ها و ویژگی‌هایی است که به دلایل اجتماعی، . یا فرهنگی در دوره‌ای خاص در ادبیات یک یا چند کشور نمود می‌یابد. این مجموعه معمولاً در آثار گروهی از صاحبان قلم رخ می‌نماید و سبب تمایز آنها در سبک از شاعران و نویسندگان دیگر می‌شوند. منتقدان، پژوهشگران، نویسندگان و شاعران برجسته و متبحر چنین مجموعه‌ای را می‌یابند و در قالب مشخصه‌های هر مکتب ارائه می‌دهند. هر مکتب با پیروانی که برای خود می‌یابد دوره‌ای ویژه – کوتاه یا بلند – را می‌پیماید و سپس بازمی‌ایستد. معمولاً پایه‌گذاران هر م... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/20/post-194/




اثری از امیلى دیکنسون

درخواست حذف اطلاعات
تنها تصویر امیلی دیکنسون که در کوه هولیوک در دسامبر ۱۸۴۶ و یا اوایل ۱۸۴۷ از داگرئیوتایپ، این تصویر تنها تصویر معتبر از دوران پس از کودکی اوست. مرا کم دوست داشته باشاما همیشه دوست داشته باش !این وزن آواز من است :عشقی که گرم و شدید استزود می سوزد و خاموش می شودمن سرمای تو را نمی خواهمو نه ضعف یا گستاخی ات را !عشقی که دیر بپاید ، شت. نداردگویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد .مرا کم دوست داشته باشاما همیشه دوست داشته باش !این وزن آواز من است :اگر مرا بسیار دوست بداریشاید حس تو صادقانه نباشدکمتر دوستم بدارتا عشقت ناگهان به پایان نرسد !من به کم هم قانعمو اگر عشق ت ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/21/post-196/اثری-از-امیلى-دیکنسون




آشنایی با هنرخوشنویسی در ایران

درخواست حذف اطلاعات
خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا اندازه ای از تایپ ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/19/post-193/آشنایی-با-هنرخوشنویسی-در-ایران




تاملی در باب مکاتب ادبی جهان ( سبک شناسی)

درخواست حذف اطلاعات
مکتب ادبی،به معنای مجموعهٔ سنت‌ها، هنجارها، .شه‌ها، نظریه‌ها و ویژگی‌هایی است که به دلایل اجتماعی، . یا فرهنگی در دوره‌ای خاص در ادبیات یک یا چند کشور نمود می‌یابد. این مجموعه معمولاً در آثار گروهی از صاحبان قلم رخ می‌نماید و سبب تمایز آنها در سبک از شاعران و نویسندگان دیگر می‌شوند. منتقدان، پژوهشگران، نویسندگان و شاعران برجسته و متبحر چنین مجموعه‌ای را می‌یابند و در قالب مشخصه‌های هر مکتب ارائه می‌دهند. هر مکتب با پیروانی که برای خود می‌یابد دوره‌ای ویژه – کوتاه یا بلند – را می‌پیماید و سپس بازمی‌ایستد. معمولاً پایه‌گذاران هر م... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/20/post-194/




اثری از هوشنگ ابتهاج

درخواست حذف اطلاعات
تصویر، اثر: محمدهادی نوری در گشودند به باغ گل سرخ  و من دل شده را به سرا. رنگین تماشا بردند  من به باغ گل سرخ  با زبان بلبل خواندم  در سماع شب سروستان دست افشاندم  در پریخانه پر نقش هزار آینه اش خویشتن را به هزاران سیما دیدم با لب آینه خندیدم  من به باغ گل سرخ  همره قافله رنگ و نگار به سفر رفتم از خاک به گل  . رنگین شکفتن را  در چشمه نور  مژده دادم به بهار من به باغ گل سرخ زیر آن ساقه تر  عطر را . . تا صبح من به باغ گل سرخ درتمام شب سرد روشنایی را خواندم با آب  و سحر را به گل و سبزه بشارت دادم#هوشنگ_ابتهاج ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/18/post-192/اثری-از-هوشنگ-ابتهاج




آشنایی با هنرخوشنویسی در ایران

درخواست حذف اطلاعات
خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا اندازه ای از تایپ ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/19/post-193/آشنایی-با-هنرخوشنویسی-در-ایران




عرفان مولانا

درخواست حذف اطلاعات
اگر .ی از دیگری به نیکی یاد کند، آن خیر و نیکی به وی باز می گردد. این بدان مانَد که .ی اطراف خانهٔ خود گ.ار ب.ا کند. او هر بار که به این گ.ار نگاه می کند خود را در بهشت می بیند. و اگر از بدی های .ی یاد کند بدان مانَد که در میان مار و کژدم و خار و خاشاک راه می رود! پس اکنون که می توانیم در باغ و گ.ار باشیم چرا خود را به خارستان و مارستان افکنیم ؟! «برگرفته از بیانات مولانا در کتاب فیه مافیه». عرفان مولانامولوی پیش از ملاقات با شمس تبریزی، به تعبیر خودش« سجاده نشین با وقاری»،بود. یک عالم و . زاده محتشم و با معلومات که مورد استقبال و احترام این و آن بود. یکی ا ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/17/post-191/




اثری از هوشنگ ابتهاج

درخواست حذف اطلاعات
تصویر، اثر: محمدهادی نوریمن به باغ گل سرخ  در گشودند به باغ گل سرخ  و من دل شده را به سرا. رنگین تماشا بردند  من به باغ گل سرخ  با زبان بلبل خواندم  در سماع شب سروستان دست افشاندم  در پریخانه پر نقش هزار آینه اش خویشتن را به هزاران سیما دیدم با لب آینه خندیدم  من به باغ گل سرخ  همره قافله رنگ و نگار به سفر رفتم از خاک به گل  . رنگین شکفتن را  در چشمه نور  مژده دادم به بهار من به باغ گل سرخ زیر آن ساقه تر  عطر را . . تا صبح من به باغ گل سرخ درتمام شب سرد روشنایی را خواندم با آب  و سحر را به گل و سبزه بشارت دادم#هوشنگ_ابتهاج ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/18/post-192/اثری-از-هوشنگ-ابتهاج




تاملی در باب سبک در ادبیات ایران

درخواست حذف اطلاعات
سبک در ادبیات عبارت است از روش و شیوه‌ای خاص که گوینده یا نویسنده، ادراک و احساس خود را با آن بیان می‌کند. سیروس شمیسا که خود نیز به سبک‌شناسی شعر و نثر ایران پرداخته است و کتاب‌هایی نیر در این زمینه به چاپ رسانده‌است، بر این باور است این بهار بوده است که برای نخستین بار فن سبک‌شناسی را در ایران پایه گذاشته و کتاب «سبک‌شناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی»، یا همان سبک‌شناسی معروف نثر را نگاشته است. ظاهراً بهار نخستین .ی است که واژۀ سبک را در شعر آورده‌است و شاعران پیش از او در این باره از واژه‌هایی چون «طراز»، «طریق» و «شیوه»، و مانند اینها است ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/16/post-190/تاملی-در-باب-سبک-در-ادبیات-ایران




عرفان مولانا

درخواست حذف اطلاعات
اگر .ی از دیگری به نیکی یاد کند، آن خیر و نیکی به وی باز می گردد. این بدان مانَد که .ی اطراف خانهٔ خود گ.ار ب.ا کند. او هر بار که به این گ.ار نگاه می کند خود را در بهشت می بیند. و اگر از بدی های .ی یاد کند بدان مانَد که در میان مار و کژدم و خار و خاشاک راه می رود! پس اکنون که می توانیم در باغ و گ.ار باشیم چرا خود را به خارستان و مارستان افکنیم ؟! «برگرفته از بیانات مولانا در کتاب فیه مافیه». عرفان مولانامولوی پیش از ملاقات با شمس تبریزی، به تعبیر خودش« سجاده نشین با وقاری»،بود. یک عالم و . زاده محتشم و با معلومات که مورد استقبال و احترام این و آن بود. یکی ا ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/17/post-191/




تاملی در باب سبک در ادبیات ایران

درخواست حذف اطلاعات
سبک در ادبیات عبارت است از روش و شیوه‌ای خاص که گوینده یا نویسنده، ادراک و احساس خود را با آن بیان می‌کند. سیروس شمیسا که خود نیز به سبک‌شناسی شعر و نثر ایران پرداخته است و کتاب‌هایی نیر در این زمینه به چاپ رسانده‌است، بر این باور است این بهار بوده است که برای نخستین بار فن سبک‌شناسی را در ایران پایه گذاشته و کتاب «سبک‌شناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی» یا همان سبک‌شناسی معروف نثر را نگاشته است. ظاهرا بهار نخستین .ی است که واژۀ سبک را در شعر آورده‌است و شاعران پیش از او در این باره از واژه‌هایی چون «طراز» و «طریق» و «شیوه» و مانند اینها استفاد... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/16/post-190/تاملی-در-باب-سبک-در-ادبیات-ایران




نماد خورشید

درخواست حذف اطلاعات
نماد خورشیدهمواره یکی از دغدغه های اساسی علم در هر زمینه ای یافتن چرایی و چگونگی رویدادها و موجودیت عناصر است. در این زمینه هنر همواره مهجور مانده و تحقیقات بسیار اندکی در زمینه فلسفه آن و شناسایی عوامل موجود و موثر بر آن شده است.در رویارویی با هنر ایرانی،لذت واقعی آن گاه حاصل خواهد شد که به درکی عمیق و درست از آن دست یافته باشیم.از آن جایی که هنر ایرانی،هنری است نمادین و سرشار از معانی رمزی و ماورایی،آشنایی با مبانی فکری و اعتقادی و معنوی نمادپردازی آن، زمینه شناخت ما را از هنرهایی که حاوی این نماد هستند فراهم می آورد. علی رغم گسست های تاریخی و ... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/14/post-187/




سروده ای ازمجتبی کاشانی

درخواست حذف اطلاعات
تصویر، اثر: . خیرالله فرخی (انزل ع.)خویش را باور کن!...هیچ . جز تو نخواهد آمدهیچ . بر درِ این خانه نخواهد کوبیدشعله یِ روشنِ این خانه تو باید باشیهیچ . جز تو نخواهد ت.دسروِ آزاده یِ این باغ تو باید باشیهیچ . چون تو نخواهد روییدچشمه ی جاریِ این دشت تو باید باشیهیچ . چون تو نخواهد جوشیدباز کن پنجره، صبح آمده استدر این خانه یِ رخوت بگشایباز هم منتظری؟!هیچ . بر درِ ِ این خانه نخواهد کوبیدکه بگوید «برخیزبامداد است و بهار آمده است.»خانه خلوت تر از آن است که می پنداریسایه سنگین تر از آن است که می پنداریداغ دیرین تر از آن است که می پنداریباغ غمگین تر از آن است که می پن... ... ادامه مطلب ...

جهت مشاهده متن و محتوای کامل کلیک نمائید ...


منبع : http://fn1240.blogsky.com/1396/01/11/post-184/